Saturday, September 24, 2011

Biarkan aku terasing di sini...

Hati ini milik Allah..

Hati siapa yang mampu menahan sikap kesombongan dan belagak kawan?
hati siapa yang mampu mendengar tiap bait keangkuhan keluar dari mulut teman?
hati siapa juga yang mampu bersabar apabila dirinya disisihkan oleh insan seperjuangan?
Hati mana yang mampu bertahan apabila dianggap sebagai insan ketika susah dan apabila senang ditinggalkan begitu saja?
Hati siapa yang tahan?????
Hati siapa yang mampu menghadapi semua ini????
Hati siapa???

Hari ini aku terpaksa melalui semua ini dengan jiwa yang terluka dan hati yang cukup tersiksa.Sakit sangat apabila disisihkan dan dipulaukan oleh kawan-kawan.Memang sedih+sakit hati sangat.



Namun, pabila diingatkan, bukan aku seorang yang menghadapi semua ini.Berjuta-juta lagi yang menanggung ujian seperti ini.Sedangkan, Nabi Muhammad sendiri dipulaukan dan disisih bahkan diejek oleh orang kafir Quraisy ketika baginda ingin menyebarkan agama Islam di Mekah.Baginda tabah dan cekal.Sabar dengan karenah dan tohmahan manusia.Tetapi, kenapa aku susah sangat nak jadi macam baginda???



Kawan kadang2 menggembirakan.Tetapi, kawan juga mendukacitakan.kawan penghibur tetapi kawan juga penglibur.Kawan menyayangi tetapi kawan juga menyakiti.Kawan mambuat hidup kita seronok tetapi kawan juga yang membuat hidup kita menderita...Inilah yang dinamakan No Body Perfect....Beware dengan kawan sebab kadang2 dia juga jadi lawan...



Suatu hari ketika hati ini sedang sayu dan sunyi, aku terselak buku 101 Rekreasi Hati ditulis oleh Ustaz Zahazan dan Ustaz Nik Wafdi.Aku terjumpa sepotong hadis yang berbunyi :
Maksudnya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi SAW bersabda
ISLAM BERMULA DALAM KEADAAN TERASING.IA AKAN KEMBALI ASING SEPERTI PERMULAANNYA.MAKA, BERBAHAGIALAH UNTUK ORANG YANG TERASING.
(Riwayat Muslim)


No comments:

Post a Comment