Friday, September 23, 2011

Bahasa Al-quran Itu Indah..

Hari ni trial bahasa arab...susah sangat2.pagi pukul 7.30 hingga pukul 10.15 kertas 2.masa ni agak susah la.soalan 3 dan 4 mmg botak kepala aku nk jawab.keluar dr dewan...masih cuba menunjukkan muka tenang dalam ketidakpuas hati dan kekecewaan yang maha sangat.

masuk dalam surau (tempat menunggu utk subjek seterusnya) aku tengok semua baca buku bersemangat sangat.aku pun bukak la  buat pure2 baca..kalau taknya malu je.nampak sangat kemalasan aku.

jarak antara kertas 1 dengan kertas 2 hanya 30 minit saja.dalam masa tu, aku menghabiskan masa dengan memikirkan kekecewaan kertas 1 tadi sambil tangan selak2 buku.walaupun pada hakikatnya, satu apa yang terbentang kat mata aku tu langsung aku tak faham dan tak masuk pun.

aku masuk semula dewan utk berjuang sekali lagi.yang lepas, biarkan..yang mendatang, tempohlah dengan bersungguh-sungguh.aku cuba menenangkan diri walau kawan2 di sekeliling sibuk menghafal dan memahami pelajaran.bagiku, study last minute umpama menyiram air ke daun keladi walaupun ada mutiara kata yang menyatakan " tiada istilah terlambat selagi kaki belum masuk ke dewan periksa".memnag betul....tapi, itu bukan cara hidupku...

Aku buka je soalan pertama..terus pening kepala nak cari jawapan.selak mukasurat sebelah...lagi pelik+susah..bukak mukasurat terakhir....ambik kau...langsung tak pernah dengar pun arahan tu...akhirnya, aku main aci je apa nak buat...

tengah aku buat2 tu...aku teringat pesanan abi dan umi sebelum aku pergi sekolah tadi yang sentiasa terpahat dihatiku..

Umi : Najwa, jawab bahasa arab betul2 tau.kalau dapat 100 kasi RM10.
Aku : wow!!!mimpi je la..usahkan 100, A pun tak boleh nak dapat. ( aku bermonolog)
Umi : tapi kene mintak kat abi la..
Aku : hehehehe..

tiba2 abi datang...

Abi : jawab betul2.bahasa arab bahasa syurga.siapa yang belajar bahasa arab dapat pahala...
Aku : adoyai....besar sungguh harapan abi padaku ( sekali lagi aku bermonolog )
Abi : kalau dapat 100, abi kasi RM100..
macam budak kecik kan...masih dapat duit kalau dapat 100..
Aku : InsyaAllah...

Lepas ingat nasihat tu, aku kembali bersemangat untuk jawap dengan betul2.tapi, apa nak jawapnya.baca pun tak...rasa macam nak nangis pun ada.aku dah meleburkan harapan orang tersayang...aku terus cuba dan cuba dan cuba tanpa rasa jemu.walau pada hakikatnya aku rasa macam nak keluar dari medan pertempuran ini.terlalu mencabar dan menyakitkan.

Akhirnya, ketika kertas soalan bahasa syurga itu dikutip.aku berjaya memenuhi kesemua jawapan dengan tembak saja...maafkan aku, umi abi ustaz..

AKU BOLEH!!!! 

Aku berazam akan belajar bahasa arab dengan success dlm masa lebih kurang sebulan sebelum SPM....bahasa arab bahasa al-quran dan bahasa al-quran itu indah sekali...

No comments:

Post a Comment