Friday, September 9, 2011

Syawal kali Ini

Dah 6 hari kita berada di bulan Syawal.Tapi, baru  hari ini aku berpeluang untuk mencoret sesuatu di blog.Maklum la…sibuk kan..dah duduk kampong ni, sibuknye lain macam sikit.tak macam dulu2 aku duduk pekan…aku nak cerita sikit pengalaman pahit manis raya tahun ini.

satu famili kecuali yuuyoh n her husband.
(sori, gmbr tak clear...aku teredit dan tercrop over sgt...)


Raya tahun ni 2 orang kakak aku tak beraya dengan kitorang.mereka raya belah suami diorang.jadi, kami2 yang masih bujang saje la yang beraya dengan umi abi.walaupun tinggal 7 beradik je, Alhamdulillah, masih best.tapi, rasa sibuk sikit la sebab kekurangan kakitangan.bayangkan, malam raya, anak2 dara ni baru nak cari baju raya.malam tu jugak baru nak kemas rumah, nak masak ketupat, nak buat kuih dan macam2 lagi.memang penat giler…


lebih kurang pukul 12 malam tu, aku sapu ruang tamu.tiba2 aku boleh tertidur kat sofa tu dgn menyapu tak siap lagi…punye la ngantuk tahap maksimum.aku bangun2 je, aku dah ada kat bilik aku.aku tak ingat bila aku bangun.pagi2 tu, aku tengok ruang tamu still belum siap menyapu.Aku ingatkan ada orang nak sambung..rupa2nya….tak ada..Aku yang tak buat apa2 ni ngantuk gielr, bayangkan umi yang terpaksa lari sana sini nak masak.mesti umi dan kakak2ku yang lain berganda penatnya…
pagi tu, aku bangun agak awal sebb aku tidur pun awal.aku bangun2, umi dan ali terbongkang kat dapur.pity them..lepas aku mandi sunat hari raya, aku terus melantak..sebab lapar giler..lepas tu pergi solat hari raya.masa dengar khutbah, tersenggok-senggok kami termasuk umi.dah la abi yang baca khutbah.tapi, anak2 daranya dan isteri tertidur pulak.Ali dah la main mercun kat luar surau.lepas tu tak solat raya…buat malu je…
Habis je solat sunat,kami pun bermaaf-maafan.masa ni, yuunah ada sekali sebab kampong suami unah pun dekat je.lepas tu kitorang pergi ke rumah pakde Onjen.mase ni  berkumpul bersama saudara-mara sambil bace tahlil..best giler..
dengan abi..tibe2 pulak abi sporting nk bergambar dengan ktorang...


aku sama zaid..2 orang yg tak boleh beraya sakan sebab kene studi...


lepas tu bergerak pulak ke rumah nenek belah umi kat sg besar je.kat situ, saudara mara tak ada sangat sebab semuanye raye tempat lain.masa ni pun best sebab sepupu kitorng taka de.kitorang tak rapat ngn sepupu belah umi.jarang jumpe….



bergambar dengan mbah (baju kelabu)

Lepas bermaafan kat situ, kitorang pun balik sebab katil dah panggil2 kitorg.tu pun kat rumah mbah,anak2 laki semua dah tertidur-tidur..buat malu jerk…nasib baik mbah tak kesah…
Memang aku akui, syawal kali ini kurang persiapan.rasa kalut je.dah la tinggal orang pemalas je kat rumah.memang langsung budak tu tak buat keje la…apapun, aku masih bersyukur sebab berpeluang beraya dengan keluarge tercinta sekali lagi..
2 org gadis bunga yang sentiasa ceria...hahaha...

No comments:

Post a Comment