Friday, April 1, 2011

Aduhai Adikku....

Aku ade 2 org adik.Both of them is boy.My siblings ramai girls than boys. So, aku merupakan anak perempuan yg terakhir la kan..Semestinya aku dpt lyanan spesel sikit drpd my parents(sebenarnya tak ade pon, juz berangan je dpt).

Aku nak cerite perihal adik2ku yang bermacam kerenah. Adikku yg first, diberi nama Zaid.dia sekarang dh F3.dah besar panjang dah.dah pandai bercinta-cintun.dah pandai bajet.dah matang suaranye tapi perangainya still mcm bdk2 tahun 3.zaid satu sekolah ngan aku.tapi, die dok asrama.aku ulang-alik.Org ramai pertikaikan "kenapa adik duduk hostel, kakak yang besar gedabak ni tak dok?" jawapannya simple, lantak aku la...hihihi..

tapi, aku selalu jd acaii kpd die.bile dia tertinggal barang kt rumah, die suruh la bawakkn esoknya and then suruh aku jumpe die kt kelas die.banyak hensem muke ko.Senang hati je.orang dah susah2 bawakkan, tolongla amik sendiri..datang kls kakak.susah sangat ke??tapi, aku dengan penuh rase kesabaran dan kegeraman, tetap jumpe dia nk kasi barang demi adik tercinta..Demimu, aku sanggup buat ape je...(ciri2 kakak yg baik kn)

Zaid dengan gaye peliknye..

berkisah pulak tentang adik aku yg kedua.Dia ni dh ting 1 dan dok asrama.adik aku ni lagi pelik.perangai nye tak ubah macam kanak2 prasekolah..dia selalu sgt suruh my parentz lawat die..kdg2 tu, bukan sekadar lawat, suruh bawak die balik outing ke rmh pulak..tapi, bile balik rumah, tak mau dengar kitorg membebel kt die..sibuk terus bukak laptop nak main game..bile umi marah, mula la buat muka 1 sen die..adoyai Ali..cukup2lah menyusahkan umi abi..

boleh dikatakan, every week abi umi lawat die.kadang2 tu, seminggu tu sampai 3/4 kali..pd hari rabu yg lps, Ali telefon rumah suruh lawat die sbb die demam lepas main ragbi..Alhamdulillah, ade Yupapa tau..so, tak payah susah2 ganggu abi nak gi bendang..untuk menyembuhkan demam Ali, umi suruh yupapa belikan KFC supaya die cpt sembuh..Bile dh habi semua KFC die lantak, die nak balik pulak sebab die cakap die sakit gler..abi tak kasi..tapi, dgn menggunakan aura suara kasihan die, abi benarkan die balik tapi die kene uruskan sendiri jumpe warden..

maka, dgn susah payah die pergi telefon warden..aku rase semua warden dh kenal die kot..mana taknya, mase die cakap kt warden tu nak kebenaran balik sbbnya demam, wardennya boleh cakap ni " Ali demam ke?pagi tadi saye nampak die kt dewan.ok je" ambik ko..nampak sgt Ali sbnarnye ok tapi mungkin pening sikit2 je..akhirnya, ali pun dpt jugakl kbnaran balik..memang memeningkan!!!

Apapun, Ali ni comel sgt gerak geri die.lagi2 bile tgk die menangis tak siapkn keje sekolah.ataupun mase die nk balik hostel..nak banjir rasenya SBPI tu kalau die nangis..

Ali dgn gaye machonye..

Seburuk2 mereka pun, mereka tetap adikku yg amat aku cintai..Mereka tetap jd peneman tika diri ini bosan..mereka tetap dapat menggembirakan hati ini.Aku hargai mereka..

Zaid : belajar sungguh2.jgn dok bercinta, berkhayal je..ingat PMR..jadi pelajar terbaik sekolah..buktikan namamu akan terpampar di ppn blkang dewan tu..istiqamahlah dlm beribadah..rajin2kan qiam dan berdoa kpd Allah..Ingat jasa2 abi umi..

Ali : belajarlah mematangkan diri..kuatkan semangat..jgn mudah mengalah hanya disebabkan perkara yg kecil..ingat Allah selalu..rajin2lah berdoa..
Yu uwa akan mendoakanmu..

Aku dan adik2 tercinta...

No comments:

Post a Comment