Tuesday, March 8, 2011

Kata-kata semangat

Minggu ni aku sedang menduduki UP1..biase la..kalau time ujian ni, mesti kita akan berasa tension kan??Kita rasa semuanya serba tak boleh.Nak main internet, tak boleh.Nak tengok tv, lagi la tak boleh.So, kita akan akan rasa tertekan dan terbeban.

Sebenarnya, kalau seseorang itu sedang menduduki peperiksaan, kita tak boleh push dia suruh belajar sokmo.Sampai nak dengar lagu pun tak boleh.Kasi la mereka peluang untuk rehat kan..Selama ini mereka dah berhempas pulas dengan buku.Bila peperiksaan dah tiba, mereka boleh la goyang kaki je.Sebab semua persediaan mereka dah lakukan.tengok macam aku, masa UP sempat lagi update blog.hehehe

Tapi, untuk mereka yang baru terhegeh-hegeh nak buka buku masa nak peperiksaan.Jangan harapla boleh buat macam ni.Alamatnya, semua rekad peperiksaan, kene guna pen merah..

Aku suka sangat kalau orang kasi semangat kat aku.Aku rasa mcam aku dihargai.Hehehe..
Selalu sangat aku dapat kata2 semangat yang boleh melonjakkan usaha dan prestasi aku.Antaranya ialah :
" Usahalah selagi terdaya"
" Semakin kita rasa lelah dalam perjuangan, semakin dekat ALLAH dengan kita"
" Ikhlaskan hati.InsyaAllah, Allah akan permudahkan urusan menuntut ilmu kita"
" Rajinlah berdoa dan solat tahajjud supaya dipermudahkan segala urusan "
" never give up, Najwa"

Itulah antara kata2 semangat daripada sumber inspirasiku.Umi pernah kasi aku nasihat yang berbunyi " Kejayaan itu milik Allah.Dan kejayaan seseorang itu ialah rezeki yang Allah berikan untuk hambaNya".Itulah nasihat yang bisa melonjakkan hormon adrenalin ini untuk lari selaju-laju agar mendapat rezeki Allah.Tapi, kadang2 aku terfikir daripada nasihat yang umi kasi tu.Kejayaan itu memang milik Allah.Jadi, buat apa kita nak usaha sangat.Kalau Allah izinkan kita dapat.Kita dapat juga walaupun tak payah ulangkaji.Haiyaaa..Pening pulak bila fikirkan...

Sebenarnya, memang benar kejayaan itu milik mutlak Allah.Tapi, Allah berkuasa kasi kat saper2 jr yang Dia inginkan.Tapi semestinya bukan calang2 orang kan.Mesti la Allah nak kasi kepada orang yang rajin berusaha.Orang yang mendapat keberkatan guru2nya dan kedua ibubapanya.

inspirasiku...my family..

No comments:

Post a Comment