Wednesday, January 25, 2012

Ya ALLAH, ikhlaskanlah hatiku...

Dah lama sangat nak tulis enrty pasal STAM.tapi asyik tergendala je.bile nak tulis je, idea tak datang.tapi bile tengah solat, mencurah-curah idea datang….aiseh………
Memegang status sebagai seorang pelajar ting 6 kini,memang sesuatu yang agak berat.orang cakap, STAM setaraf dengan diploma atau matrik.sebab same2 dah masuk pra-universiti.cikgu2 pun ade cakap, sape masuk stam maksudnya sebelah kakinye dah ade kat dalam university.ustazah aku pun ade cakap, sape ambik stam, sebelah kakinye pun dah ade kat airport.mase aku tengah cakap macam tu dengan umi, abi terdengar.ketawa besar dibuatnya.abi cakap “ biase hantar yumayyah tu, bukan due2 kaki dah kat airport ke??? ”.hahahaha…kelakar la abi ni.
Kadang2 aku masih dibayangi dengan rutin harian tahun lepas.asyik gelak2, sembang2 kosong dan macam lagi la yang melaghokan.aku lupe pulak yang aku ni dah pra-u.hehehe…
membicarakan tentang mase depan, cukup membuatkan aku tak selese dan bingung.mane taknya, sekarang badan kat stam.tapi fikiran hanya 40% je kat dalam kelas.mintak maaf, ustaz ustazah sekalian.memang saya tak faham pun apa yang ustaz ustazah jaar sebab saya belum bersedia sepenuhnya untuk ambik stam.bile nak sedia?????wallahua’lam.
Aku pernah dengar harapan abi yang teringin sangat anaknye ambik stam.hari tu, ade ura2 yupapa nak ambik stam.mase khabar angin ni sampai  kat telinga abi, abi nampak teruja.dari situ, aku dapat bace perasaan seorang ayah. tapi tak jadi pulak .
bile abi nak hantar aku daftar ke stam, umi cakap kat abi “ fisrt time hantar anak ke stam.agak excited”.tingginya harapan umi, abi.tapi, najwa mintak maaf, hati najwa belum sepenuhnya kat stam.najwa masih belum mengikhlaskan hati ini untuk ambik stam.najwa masih belum bersedia untuk belajar stam apatah lagi bahasa arab.maafkan najwa, abi umi seandainya tak mampu menggembirakan kalian.tapi, najwa akan berusaha.najwa janji umi, abi.
Memang masa lepas spm tamat.akulah insan yang paling semangat sekali nak ambik stam.sebabnye aku tak sanggup mati kutu kat rumah.aku tak de kawan kat rumah.ade cume abi dan umi je.so, bile aku tanye member2, semue cakap nak ambik. Makin berkobar-kobar semangat aku.tapi, bile dah belajar sekarang……..beginilah yang terpakse aku tempoh.adekah sampai bulan 10??????bertemankan buku bahasa arab yang tebal2.bertemankan tulisan2 ala2 buku kuning yang dolu2 punye.aku tak sanggup.aku rase macam tak mampu…
Tetapi, apa yang boleh aku buat?aku tak nak datang sekolah dalam keadaan keterpaksaan.rugi dan buang mase aje.baik duduk kat rumah bertemankan kesunyian daripada datang sekolah tak ikhlas kan?tapi, umi tak kasi bile aku cakap, “najwa tak nak sekolah”.
oleh itu YA ALLAH, tuhanku, tetapkanlah hatiku ini untuk aku belajar stam buat kesekian kalinya.permudahkanlah untuk aku memahami segala ilmu2 ini.ikhlaskanlah aku untuk menelaah segala khazanah ilmu-MU.sesungguhnya, segala ilmu yang akan dan telah aku pelajari ini amat mudah sekali disisiMu.berikanlah aku ketenangan jiwa dan kesucian hati untuk mengharungi ujian hidup ini.Amin Ya Rabbal Alamin…..


1 comment:

  1. adik... dugaan belajar mmg bnyk.. ini salah satu nya...tambah2 bila belajar ilmu Allah. Cik Semut dulu pun teringin nak amik sekolah agama, tapi tak dapat.... =(

    ReplyDelete